2025. feb 26.

Új csapat a Forma-1-ben! De kik ők, és mit tudnak?

írta: Young Barna
Új csapat a Forma-1-ben! De kik ők, és mit tudnak?

Az Andretti dinasztia

A tavalyi Las Vegas-i nagydíjon kezdett el terjedni az, hogy hosszú mizéria után mégis érkezhet egy újabb csapat jövőben. Ez pedig nem más, mint az Andretti a Cadillackel karöltve. Vagy csak simán Cadillac? A hivatalos bejelentés már nem tartalmazta az Andretti nevet csak az amerikai autómárkát. Alább összeszedtem a fontosabb pontokat, hogy mit érdemes tudni a Cadillac/Andretti Forma-1 projektjéről.

Kik azok az Andrettik?

Az Andretti név sokatmondó lehet a Forma-1 rajongói számára, hiszen még a ,,hőskorban” versenyzett egy olasz származású amerikai pilóta, Mario Andretti aki, 1968-ban indult először Forma-1-es futamon. Az Andretti-birodalom családfője pedig 1978-ban világbajnok lett, az ikonikus fekete-arany Lotusszal. A bajnoki címétől számítva még négy évig versenyzett az F1-ben, ahol Lotuson kívül, Ferrarival, McLarennel és Alfa Romeoval is indult futamon. A Forma-1-es karrier után átnyergelt hazájába, ahol már azért ismert volt, hiszen mielőtt megérkezett az F1-be, megnyerte a Daytona 500-as versenyt, az Indianapolis 500-at, és az akkori amerikai open-wheel szakág bajnoka is volt. De az Andretti-család szempontjából a hazatérés volt a legfontosabb, mert ekkor kezdődött el a történetük javarésze.

Ugyanis Mario fia, Michael szintén autóversenyző lett. Apjához hasonlóan először ő is a hazájában építgette karrierjét, aztán egy igen rövid kitérővel 1993-ban, szerencsét próbált az autósport csúcskategóriájában, méghozzá a McLarenben, Ayrton Senna csapattársaként. Ez a szezon tiszavirágéletű volt, mert még az évet sem fejezhette be. Rendre elmaradt a brazil legendától (De mit vártak?), pontot csak háromszor tudott szerezni, legalább egy harmadik hellyel tudott búcsúzni. Ezután visszament az IndyCar-ba és ott újraépítette magát, nem akárhogyan.

A családról még annyit érdemes tudni, hogy szinte mindenki, tényleg mindenki autóversenyző lett, összesen nyolcan voltak valamilyen formában.

Három generáció egy képen: Marco, Michael és Mario Andretti

 

Andretti Global, avagy mindenhol IS szerepet vállalunk

Michael félresikerült a Forma-1-es kalandja után, 2001-ben került a Team Green csapathoz, ahol egy szezon után már részesedést vásárolt magának. Ettől a ponttól kezdve indult el az Andretti csapat. A 2002-es év még azért volt vízválasztó Andretti számára, mert ekkor hagyta abba a teljes szezonos pályafutását, innentől kezdve csak pár futamon indult el. 2003-tól az IndyCar-ban már Andretti Green Racing-ként indultak, hat évvel később már csak simán Andretti Autosport névvel.

Az idő múlásával több bajnokságba delegált autókat a birodalom, az IndyCar nevelőszériáiba majdnem a kezdetektől fogva, korábban az IMSA-ban (amerikai hosszútávú-autóversenyzés) kiemelt Honda gyári csapatként indultak. Jelenleg pedig a Wayne Taylor Racing partnereként két fronton versenyeznek: két Cadillackel a GTP mezőnyben, és egy Lamborghinivel a GTD kategóriában. Az ausztrál V8 Supercars bajnokságban a Walkinshaw Racingben 2018 óta részesedési tulajdonos az Andretti Global. A formula autóktól sem szakadtak messzire: a Forma-E-ben az indulás óta mennek, hol gyári, hol privát csapatként. A rali világából sem maradhattak ki: az Andretti amerikai Rallycross bajnokságban és az Extreme E-ben is szerepelt. 2024 óta a csapatot pedig már Andretti Global néven kell keresnünk, hiszen már nem csak hazai pályán versenyeznek.

Andretti és a Forma-1

Fentebb említettem, hogy már közelebbi kapcsolatba kerültek a legnépszerűbb autóverseny-sorozattal, mint versenyző, viszont, mint csapat már nem volt ilyen egyszerű a helyzet, sokkal inkább összetett és ez nem tőlük függött…

2021-ig kell visszamenni az időben, hogy Andretti első törekvéseit a Forma-1 iránt megtaláljuk. Ekkor szerették volna megvenni a Saubert, ami akkor Alfa Romeo néven futott, de ez sikertelen lépés volt, a svájci csapat pedig az Audit választotta, ezáltal két év múlva amikor a Cadillac is elindul, a Sauber az Audi gyári csapata lesz. Az amerikaiak viszont nem álltak le, jelezték a belépési szándékukat, nem kisebb tervekkel mint 2024-ben elindulni Renault motorral privát csapatként. Ezt a jelentkezést mind az FIA, mind a Forma-1 testülete visszadobta, miszerint nem adnának hozzá semmit a sporthoz. Az indok főként az volt, hogy nem egy autógyártóval érkeznének, de nem kellett több, a General Motors beállt a csapat mögé a Cadillac márkával. Majd az FIA által meghirdetett új csapat felvételi pályázatra jelentkezett a gárda, ahol mondhatni az egyetlen valamire való csapat az Andretti volt. Ez mindhiába, az F1 közössége továbbra teljesen elutasító volt velük szemben, egyáltalán nem voltak hajlandóak befogadni őket. Több mindent sérelmeztek a csapatok az Andretti jelentkezése kapcsán, például nagyobb elvárásokat és pénzügyi problémákat. Szinte már magától értetődő, hogy mindenre volt válasza az amerikai csapatnak, csak nem vezetett eredményre.

Majd 2024. január 31-én jött a hidegzuhany, rendkívül nevetséges okkal elutasították Andrettiéket, amivel úgy nézett ki nem lesz tizenegyedik csapat a Forma-1-ben. A Liberty Media gyakorlatilag minden kifogást megtalált arra, miért nem érdemes nekik csatlakozni 2025-ben és 2026-ban egyaránt.

 

A cikk második részében az ügy váratlan fordulatával, és a Cadillac, General Motors autósportbeli szerepvállalásáról lesz szó.

Szólj hozzá

sport lamborghini cadillac rali f1 forma1 autóverseny autósport motorsport indycar senna versenyzés andretti imsa indy500