Cadillac van, Andretti nincs - Egy győzelemre képes konstrukció kezdete
A cikk előző részében (amit ha még nem olvastál, ide kattintva be tudod pótolni) bőven kifejtettem az Andretti-família történetét és szerepvállalásait az autósportban. Most főként a General Motorsról, Cadillacről és az éppen aktuális helyzetjelentésről lesz szó.
Most akkor mégis jöhetnek?
Amikor visszadobták Andrettiék jelentkezését hatalmas balhé alakult ki az autósportos közösségekben. Két táborra szakadt a rajongói bázis: az egyik a jöjjön új csapat, a másik nem kell ide tizenegyedik csapat. Az elmosolyogtató kifogások, amiket a Liberty Media tálalt a világ elé, sok emberben indított el valamit. Valamit, amit sokan gondolnak csak senki nem mer kimondani: a Forma-1 vezetősége a csapatok nagyrészével, egy kapzsi banda, kik nem engednek be senki ebbe a multimilliárdos társaságba. A másik megközelítés persze érthető, mikor a koronavírus beütött, a Liberty sok csapatnak nyújtotta a karját a biztonságos anyagi helyezettel. Így ehhez az asztalhoz miért is engedjenek bárkit, aki nem élte át azokat? Az sem segített ezen a helyzeten, hogy nyíltan kritizálta az Andretti a Forma-1-et és ugyanúgy vissza egymást. Az ügy végül olyan súlyosra fordult, hogy már a legfelsőbb tanácson ment a perellés A z F1 üzleti- és kereskedelmi jogainak tulajdonosa felé.
De tavaly ősszel beindult a buli, amikor több változást is bejelentett az Andretti Global. A legfontosabb, hogy a vezér, Michael Andretti lemondott a cégben fennálló tulajdonrészéről. Michael, aki 2002 óta vezette a céget továbbra is fontos szereplő lesz majd a vállalat vezetésében, csak már tanácsadói és stratégiai szerepkörben a napi, operatív tevékenység helyett. Az új főnök Dan Towriss a TWG Motorsports révén lesz, amely olyan portfólióval rendelkezik, amit sokan megirigyelnének. A TWG birtokolja a Andretti Globalt, az IMSA-s Wayne Taylor Racinget és a NASCAR-os Spire Motorsportsot.
A főbb okok, amik miatt mégis csak jöhet egy újabb amerikai csapat az F1-be az volt, hogy Michael Andretti visszább lépett és kevesebb befolyással rendelkezik majd a Cadillac-Andretti alakulatnál, emellett a Liberty Media elnöke Greg Maffei, 2025-tól csak tanácsadói szerepet tölt majd be. Köztudott volt, hogy ők ketten nem szívlelték egymást, Mario Andretti elmondása szerint a tavalyi Miami nagydíj rajtja előtt összefutottak a rajtrácson, és a volt elnök az egykori autóversenyző szemébe mondta, hogy amíg ő itt van, addig nem lesz Andretti a Forma-1-ben.
Tehát röviden: a Cadillac indul 2026-tól, az autójukat az Andretti birodalom készíti fel, de ők nem lesznek megnevezve sehol.
General Motors az autósportban
Amerika és a világ egyik legnagyobb autógyártója emberemlékezet óta szerepel különböző autós sporteseményeken. A GM jelenleg négy amcsi márkát tudhat a magáénak: Chevrolet, Cadillac, Buick és GMC. Korábban, amíg gyártották a Pontiac, Oldsmobile de még az Opel és a Holden tulaja is volt.
A NASCAR-nak az indulás óta tagja, először több márkával voltak jelen az előbb említett nevekkel, viszont mára már csak a Chevy maradt. Ha a csokornyakkendősöknél maradunk, a sportautózásban szintén generációk óta versenyeznek a Corvette típusukkal mind az IMSA-ban és a WEC-ben, így például a Le Mans-i 24 órás versenyt is megnyerték már párszor, szám szerint kilencszer. A detroiti márka még a túraautózás csúcsakor sem unatkozott, mert gyári felállással 2004 és 2012 között indultak el. A Chevrolet szerepvállalásából még mindig sok van, a IndyCar-ba 2012 óta gyártanak motort, nagy sikerekkel.
Ha már elmegyünk Ausztráliába és a környékére, akkor a Holdennel a V8 Supercarsban indulnak évről-évre. De most már minden márka pontos kivesézése után elérkeztünk a…
…Cadillachez
Az autóversenyzésben a legnagyobb szerepet eddig a Chevrolet kapta, de a Cadillac igyekszik felzárkózni. Egyértelmű jelek, hogy a WEC-ben és az IMSA-ban az új aranykor legeleje óta bizonyítják rátermettségüket. Ugyan még a legkomolyabb eredményük Le Mansból egy harmadik hely, de az idei palettája sem azt bizonyítja, mint akik csak simán elversenyezgetnek. Talán fura egyelőre belegondolni, hogy nemsokára azt kell mondani, micsoda versenyzés ettől a Cadillactől, de hamarosan megszokjuk. A hangját nem lesz nehéz, mert csodás…
Cadillac a Forma-1-ben 2026-tól
Azt tudni lehet, először a Ferraritól kölcsönözne motort a Cadillac amíg nem készül el a sajátjával, ami olyan 2028 táján esedékes. Andrettiék a jogihuzavona alatt sem szarral gurigáztak, megépítették az európai bázisukat Silverstoneban a Forma-1 fellegvárában. Ez a Forma-E központja is, és a tervek szerint ez lesz a Forma-2, Forma-3-é is. Emellett a jelenlegi Indianabeli campusuk mellett szintén Indianaban Fishers városában egy új, kétszázmillió dolláros székhely épül. A General Motorsnak szintén lesz hol dolgoznia, Michiganben Warren városában, amikor meg már lesz motor, akkor Észak-Karolinában, Concordban lesz egy gyár.
A megérkezés bejelentése után már meglett a csapatfőnök, Graeme Lowdon személyében, aki évekkel ezelőtt a Virgin/Marussia/Manor csapatokban volt a fejes. Operatív igazgatónak sem tapasztalatlan személyt jelentettek be, Rob White-ot az Alpine volt motormérnökét, így mondhatni riválistól hozták el. Egykoron williamses, manoros John McQuilliam lesz a főtervező, aerodinamikai csoportvezető Jon Tomlinson lesz, ő dolgozott a Renaultnál, a Williamsnél és a Mercedesnél. A műszaki igazgató pedig a hírhedt Pat Symonds lesz, így hetven fölött.
Na de a lényeg, kik fogják vezetni az autót 2026-ban?
Mióta világ a világ és Andretti csatlakozni akar az F1-be, Colton Herta neve nem tűnt el a kalapból. Generációja szupertehetségének nevezett amerikai jelenleg az IndyCarban vezet, közel került már a királykategóriához és tesztelt már Forma-1-es autót, de még nem tudott átjönni a tengerentúlról. Már-már megerősített tény, hogy a 24 éves pilóta lesz az egyik versenyző jövőre. Ehhez viszont több dolognak is össze kell állnia, mert nincsenek meg a szuperlicenc pontjai, amik a debütáláshoz kellenek. Ezért idén egy erős szezont kell produkálnia, e bemutatkozáshoz elég lenne egy összetett negyedik hely, de tőle aligha ezt várnánk. Herta IndyCaros csapattársa a szintén amerikai Kyle Kirkwood sem fakezű, ő maga kijelentette már többször, szívesen csatlakozna a projekthez. Ami a két versenyző ellen szól, a csekély tengerentúli tapasztalatuk. Az ifjabb amerikai szerepelt az öreg kontinensen két évig, de annak már tízéve. A jelenleg 26 éves Kirkwood pedig csak néhány futam erejéig volt része európai kalandban. A harmadik andrettis versenyző, az ex-F1-es Marcus Ericsson a csapat jelenlegi szimulátorversenyzője.
Az Andretti IndyCar felállása balról-jobbra: Marcus Ericsson, Kyle Kirkwood, Colton Herta
A sikeres Forma-1 csapat titka, hogy egy újonc versenyző mellé egy sok mindent átélt személynek kell érkeznie. Ilyen lehet a Red Bulltól és a Forma-1-ből kikerülő Sergio Perez vagy Daniel Ricciardo. Kettejükben közös, a Red Bullos blama után az, hogy nagyon szeretik őket az USA-ban ezáltal jól marketingelhetőek. Továbbá remek mentor lehetne a teljesen új társának. Ricciardo már az első pletykák után kijelentette, ő nem szeretne visszatérni, de azért valószínűleg átgondolja majd a lehetőségeket. Perez esete már más, mert ő nem titkoltan szeretne visszatérni és sajtóértesülések szerint, már tárgyal a Cadillac képviselőivel. Rajtuk kívül ott leselkedik a lecsapó lehetőségre Valtteri Bottas, ő viszont nem került ki teljesen a körforgásból, mert Mercedes tesztpilótája.
Persze ezekből nem érdemes következtetéseket levonni, mert a Forma-1 világa brutális, bárki bármikor kikerülhet a pikszisből, illetve a másik oldalról, egy teljesen váratlan pilóta berobbanhat és felforgathatja a piacot.
Mindenesetre brutál jó szezonnak nézünk elébe, és még le sem ment az idei… Hatalmas örömünkre Forma-1 ismét eljuthat arra szintre, mint a gazdasági világválság előtt, amikor olyan autógyártók színesítették a mezőnyt az alaptagok mellett mint, a BMW, Toyota vagy éppen a Honda.